Wednesday, November 08, 2006

iPod Nano RED - nördarnas gateway till CnSR?

Min kompis Johan som är en extrem hightech nörd, typen som sitter vaken om nätterna och bygger robotar, men inte köpte etanolbil. Han köpte igår Ipod Nano Red. Apple och Bono har genom att lansera iPod Nano Red gjort just det som Armani inte gjort.

Nämligen integrerat det emotionella värdena, kalla det varumärkesvärden, om du vill i produkten och gett det en design som gestaltar dessa. Och riktat det till målgruppen 20-35 som gillar att vara på nätet och köpa tjänster, framförallt musik. Läs mer om (RED).

Maja Brisvall

Idol Sebastian & Amnesty Business Group

Idag lunchade jag med Filippa och Emma på Amnesty Businessgroup. De berättade om verksamheten, hälsade på IDOL Sebastian som satt vi grannbordet och - berättade att deras rapport som de släppte i somras "Staten tar inte sitt ägaransvar- riskerar att kränka mänskliga rättigheter" kommer få uppföljning inte minst i möten med Maud Olofsson.

Just detta tema tycker jag är synnerligen intressant och jag tror vi är många som kan engagera oss just i denna fråga. Om vi nu har staten som ägare (fortfarande ;) i en massa bolag då måste man också vara en aktiv ägare och om inte ligga före sina konkurrenter, så iallafall inte ligga efter. Jag har funderat på varför våra AP-fonder inte har en uttalad hållbar utvecklings strategi i sin investeringsprofil?! Inte ens 6:e. Vet någon?

Maja

Red Card - funkar sämre än man hoppats!

Stanford Social innovation review publicerar en artikel som det kallar the other CSR, eller CnSR. N för consumer. De konstaterar att det är oehört få människor som agerar social ansvarstagande när de handlar oavsett nationalitet och kön. Funktion och design avgör i de flesta fallen. De konstaterar också att Bonos Red card har lyckats mycket sämre än man hade hoppats. Anledningen är att en kund kopplar inte ihop Armani med Aids. Däremot produkter som tex bodyshop och krämer där ser man hur nära produkten ligger miljöaspekten. Initiativ som liknar Bodyshops har större påverkan på kund menar de. Ladda ner hela rapporten.

Miljöteknikbolagen vår framtid - läs Dags rapport!

Dag Agnvall, medlem i hållbarhetspanelen har tagit fram en rapport tillsammans med Exportrådet och Nutek som går igenom 11 områden inom miljötenik - och vilka satsningar vi borde göra. Läs rapporten!

99% Skatt - för att överleva

Johan Stael von Holstein som är medlem i vår hållbarhetspanel, skriver i sin krönika i Metro att han kan tänka sig 99% skatt på varor och tjänster som hotar miljön. Tex resor till kanarieöarna, resa med bil innanför tullarna. Men att våra politiker måste bli modigare och fatta mer radikala beslut. Och det snabbt! Vi håller med Johan till 100%. Maja